Profesjonalny wizerunek — czy zawsze oznacza garnitur i krawat? Na jaki stopień formalności zdecydować się w swojej branży?
-
Czy profesjonalny wizerunek zawsze oznacza garnitur i krawat?
-
Na jaki stopień formalności zdecydować się w swojej branży?
-
Czym w ogóle jest profesjonalny wizerunek i czy formalny strój z krawatem i białą koszulą to jedyna słuszna opcja?
Według mnie profesjonalny wizerunek to taki, który wspiera nasze cele biznesowe, jest spójny z naszą marką osobistą, wzbudza zaufanie klientów i partnerów biznesowych. Nasz wizerunek powinien odzwierciedlać również nasze cechy i osobowości.
W biznesie występują różne cele na dany moment, każdy też buduje swoją markę osobistą, która z założenia jest wyjątkowa i niepowtarzalna, dlatego dla każdego człowieka profesjonalny wizerunek będzie oznaczał coś innego. Profesjonalista powinien cały czas pamiętać o budowaniu swojego wizerunku w świecie realnym i w mediach społecznościowych.
Profesjonalny wizerunek — z krawatem czy bez?
Jeśli nie lubisz garnituru, a krawat Cię dusi, to nie stresuj się, że bez tych elementów garderoby nie będziesz wyglądał profesjonalnie. To nieprawda. Przeczytaj, jak stworzyć wizerunek profesjonalisty niezależnie od branży, ale biorąc pod uwagę Twoje potrzeby, preferencje i otoczenie.
Żeby mieć profesjonalny wygląd, należy mieć spójny styl i poruszać się w obrębie 1-2 stopni formalności w zależności od rodzaju spotkań, jakie odbywamy w związku z pracą, czy zajmowanego stanowiska. Gwarantuje to spójny wizerunek cały czas i dostosowanie się do zasad dress code’u w naszej branży.
Profesjonalny wizerunek — stopnie formalności stylizacji
W każdym stopniu formalności liczy się jakość materiałów i dodatków. Dobrej jakości buty prezentują się o wiele lepiej niż te ze średniej półki. I choć to często spory, jednorazowy wydatek to warto zaznaczyć, że takie obuwie posłuży Ci znacznie dłużej niż tańsze zamienniki. Włoszki zwykły mawiać, że nie stać je na kupowanie tanich ubrań. Idąc tym tokiem myślenia — warto mieć mniej ubrań i butów, ale za to świetnej jakości. Przyjrzyjmy się teraz pokrótce różnym stopniom formalności stylizacji.
Business formal
Dla kogo: środowisko biznesowe, finansowe i prawnicze. Formalny strój biznesowy obowiązuje również w polityce oraz na forum naukowym.
W przypadku mężczyzn business formal najczęściej oznacza gładki garnitur w stonowanym, raczej ciemnym kolorze, zestawiony z jasną koszulą — gładką lub z delikatnym deseniem. Pożądane są koszule ze sztywnym kołnierzyk o dowolnym kroju — typ kołnierza z guzikami, tzw. button down jest niedopuszczalny. Do takiej stylizacji należy również krawat — najlepiej jedwabny, gładki lub z delikatnym wzorem. Buty eleganckie, klasyczne, ciemne, najlepiej czarne. Jeśli dodatki, to zegarek i opcjonalna obrączka (i równie opcjonalne okulary).
W przypadku kobiet pożądany jest kostium, czyli garsonka albo komplet — żakiet i spodnie (choć spódnica uważana jest nadal za bardziej formalną). Najlepiej, by garsonka była w stonowanym, raczej ciemnym kolorze i by była gładka lub miała subtelną fakturę (np. prążki). Do tego jasna, gładka bluzka koszulowa. Ważne, by buty były pełne, na obcasie o średniej wysokości. Dodatki w takim stroju powinny być eleganckie i stonowane — niewielka ilość biżuterii, spięte włosy i delikatny makijaż dopełnia stylizacji.
Smart casual
Dla kogo: mali i średni przedsiębiorcy, ale też freelancerzy i pracownicy firm.
Elegancja na luzie — tak w skrócie można by określić ten stopień formalności stroju. Jest on elegancki i zachowawczy, stonowany, ale z dopuszczalną nutą nonszalancji. W jego obrębie możemy zdecydować się na marynarkę, kamizelkę lub kardigan. Możemy też jednak poprzestać na koszuli. Spodnie nie muszą być w tym samym kolorze, co marynarka. Mogą być proste lub o kroju chino, bez kantów, wełniane (ciemne) lub z innego materiału.
Kobiety mogą pozwolić sobie na sukienki, a nawet klasyczny t-shirt, nie wspominając o spodniach. Na dużo więcej swobody i komfortu można też sobie pozwolić dobierając obuwie. W przypadku kobiet mogą to być szpilki, czółenka, baleriny, mokasyny, oksfordki, czy derby. Męskie obuwie wpisujące się w smart casual to między innymi sztyblety, mokasyny czy monki. Całość stylizacji dopełniają dodatki — eleganckie paski, poszetki, biżuteria, torebka, bardziej odważne okulary, a nawet wzorzyste skarpety. W tym, jak i każdym innym stylu, bardzo ważna jest jakość materiałów i dodatków.
Casual
Dla kogo: mali i średni przedsiębiorcy, pracownicy firm.
To najbardziej swobodny z dopuszczalnych w biznesie stopni formalności stroju. Oznacza stylizacje codzienne, wygodne i niemniej stylowe. Dopuszcza się ubrania o charakterze sportowej elegancji. Zbytnia frywolność nie jest jednak mile widziana. Koszulki z napisami, mogącymi rozbawić, ale i wprawić rozmówcę w zakłopotanie, lepiej zostawić w domu na czas porządków lub odpoczynku w gronie znajomych. O ile marynarka, koszula, czy elegancki pasek nie jest wymagany, o tyle nie można pominąć kwestii podstawowych, związanych z szykiem, stylem i dobrym gustem. Dobór odpowiednich dla Ciebie krojów, fasonów i kolorów to podstawa.
Mężczyźni mogą wybrać golf, sweter, a latem koszulkę polo. W tym stopniu formalnosci sprawdzą się jeansy oraz chinosy w odważniejszych kolorach. Można się zdecydować również na stylowe buty sportowe.
Kobiety mogą zakładać bardziej sportowe kroje, odważniejsze kolory czy biżuterię i dodatki, oczywiście wszystko z gustem i smakiem.
Poznaj swoje potrzeby — Twój profesjonalny wizerunek
Zapewne słyszałeś o autentyczności marki osobistej. Myślę, że w dzisiejszych czasach wizerunek profesjonalisty musi być autentyczny. Wiarygodność jest bardzo ważna w kontaktach zawodowych. Dlatego ważne jest to, aby przemyśleć Twoje potrzeby związane z garderoba do pracy. Weź pod uwagę:
- liczbę spotkań, które odbywasz w trakcie tygodnia. Pozwoli Ci to zaplanować strategicznie liczbę stylizacji, które mają być dostosowane do określonego typu spotkania. Być może w dzień pełen spotkań możesz zdecydować się na wyższy stopień formalności ubrań i robić lepsze wrażenie, a w dni typowo biurowe lub home office możesz zdecydować się na styl casualowy;
- charakter spotkań – czy jesteś mobilny i odwiedzasz klientów? Wymaga to zwrócenia uwagi na materiały Twoich ubrań, tak abyś prezentował się jak najlepiej mimo podróży i zapinania pasów w samochodzie, które dodatkowo mogą np. pomiąć koszulę. A może spotkania odbywają się u Ciebie w biurze, gdzie masz szafę, w której możesz w odpowiednich warunkach przechowywać marynarkę i założyć ją tuż przed spotkaniem? Poza czasem spotkania możesz więc pracować w bardziej swobodnym stroju;
- czy spotykasz się ciągle z nowymi osobami, czy może codziennie widujesz się z tymi samymi ludźmi w biurze? Jeśli są to ciągle nowe osoby (np. potencjalni klienci, to możesz mieć mniejszą liczbę stylizacji i dokonywać niewielkich zmian w wizerunku np. wymieniając tylko koszulę czy spodnie, a pozostawić tę samą marynarkę czy poszetkę na większość spotkań. Jeśli natomiast pracujesz w gronie tych samych osób, dobrze jest, abyś różnicował bardziej swoje stylizacje;
- szczerze określ swoje preferencje – kluczową kwestią są też Twoje preferencje. Czy lubisz koszule, golfy, a może polówki? Ubieraj się zgodnie z tym, w czym czujesz się wygodnie i jesteś w pełni sobą;
- określ Twój styl – spójna i zoptymalizowana szafa to ubrania, które są w tym samym stylu, ponieważ bardzo łatwo możesz je ze sobą połączyć i będziesz pewny, że efekt będzie dobry. Budowanie stylu, to długi proces i zależy również od Twojej gamy kolorystycznej oraz sylwetki, natomiast warto go zdiagnozować, bo ułatwi to budowanie Twojego profesjonalnego i spójnego wizerunku.
Poznaj swoją gamę kolorystyczną i atuty swojej sylwetki
Dobrana gama kolorystyczna oraz odpowiednie fasony to klucz do profesjonalnego wizerunku. Ma bardzo duże znaczenie. Dlaczego? Kiedy dostosujemy do siebie kolory i fasony wyglądamy po prostu lepiej – podkreślają one naszą urodę i ukrywają jej mankamenty, wyglądamy na wypoczętych, pewnych siebie i gotowych do działania, a przez to i na bardziej profesjonalnych.
- Analiza kolorystyczna — to ważny proces w kreowaniu wizerunku, którego wynikiem jest ustalenie najlepszych, najkorzystniejszych dla Ciebie barw. Podczas analizy kolorystycznej badamy reakcję skóry na kolor, czego nie da się określić wyłącznie na podstawie wyglądu zewnętrznego, czyli koloru włosów, skóry czy oczu. Reakcję skóry na kolor jesteśmy w stanie określić wyłącznie poprzez przyłożenie do twarzy danego koloru i obserwację, jak wpływa on na postrzeganie naszego wyglądu, tzn. czy wyglądamy w nim promiennie i świeżo, czy może nas przytłacza i sprawia, że wyglądamy na starszych czy zmęczonych.
Podczas analizy kolorystycznej badamy zatem setki odcieni kolorów i wybieramy Twoją indywidualną gamę kolorów! Kolory te nie tylko idealnie podkreślą Twoją urodę, ale też bardzo łatwo się ze sobą połączą w spójne kompozycje. Cała ta wiedza przyspieszy Twoje zakupy, odciąży Cię od decyzji i sprawi, że Twój wygląd zachwyci i wzbudzi dodatkowy autorytet.
Z moją pomocą poznasz gamę swoich kolorów, dowiesz się, dlaczego nie każdemu pasuje np. śnieżna biel i będziesz w stanie dobierać kolory podczas przyszłych zakupów — pomoże Ci w tym wzornik, który ode mnie dostaniesz. Możesz się też zdecydować na usługę: wybór odcieni z 2. rodzin kolorystycznych.
- Analiza sylwetki — rzetelna analiza sylwetki pozwala ustalić jaki typ sylwetki prezentujesz i tym samym — w jakich krojach i fasonach będziesz wyglądać najkorzystniej. Nie chodzi o ocenianie, a jedynie ustalenie faktów. Każdy typ sylwetki może prezentować się świetnie.
Proporcje Twojego ciała wskazują, na jakie fasony możesz sobie pozwolić, by cieszyć się nienagannym, atrakcyjnym wizerunkiem.
Psychologia koloru – nie zapominajmy, że kolory wpływają na nasze emocje, dlatego możemy z nich korzystać w realizacji naszych celów, np. przy negocjacjach, trudnej rozmowie z klientem czy sprzedaży. Dodatkowo sami możemy korzystać z kolorów, żeby zwiększyć nasze zasoby energii i zwiększyć swoją pewność siebie.
Stwórz swój indywidualny profesjonalny wizerunek
Przeanalizuj poprzednie punkty i wyciągnij wnioski, jaki wizerunek będzie dla Ciebie najlepszy. Główną rolę pełni to, żebyś nie pomijał żadnego etapu tworzenia wizerunku profesjonalisty i podszedł do zadania analitycznie. Nie ukrywajmy, że wizerunek w życiu zawodowym jest ważny, dzięki niemu możemy między innymi wzbudzić większe zaufanie u potencjalnego klienta. Profesjonalny wizerunek wzbudza też większe zaufanie wśród potencjalnych pracodawców.
Praca u podstaw – niezbędny element sukcesu
Jak widzisz, kreowanie profesjonalnego wizerunku nie jest łatwe. Możliwości jest bardzo wiele i musimy je dostosować do siebie oraz swoich warunków pracy. Pamiętaj, że i w stopniu formalnym możesz przemycić siebie i Twoją osobowość, tak samo, jak w stopniu casualowym możesz wyglądać profesjonalnie, jeśli zadbasz o elementy, o których wspomniałam.
Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu własnego stylu i chcesz wyglądać jak profesjonalista, zapoznaj się z moją ofertą i umów się ze mną na spotkanie. Zapraszam do współpracy.